Címkék

"garbage in garbage out" (1) 10 millió koldus országa (1) 23 millió román (1) 85 000 forintos alapilletmény (1) Acemoglu (2) adócsökkentés (4) afrikai migráció (1) alapkamat (1) államadósság (5) állami vagyonkataszter (1) állami vagyonmérleg (1) állami vagyonnyilvántartás (1) Állítsuk meg Brüsszelt (1) anticiklus gazdaságpolitika (1) ATV (1) Bajnai (4) bajnai (2) Bajnai Gordon (1) Bajnai megváltó (1) Bajnai Mesterházy paktum (1) Bajnai technokrata (2) baloldali populizmus (1) bankkartell (1) bankok profitja (1) bankrendszer ROE (1) bankszövetség (1) belső finanszírozás (2) beruházások (1) Beruházások (1) Besencei teniszpálya (1) bevándorlás (1) Bevándorláspolitika EU (1) Bodrogkeresztúr kilátó (1) Bokros Lajos (1) börtönkísérlet (1) demagóg (1) devizahitelezés (1) diákhitel (1) Diákhitel 2 (1) Diákhitel Központ Zrt. (1) diákhitel törlesztése (1) divide et imperia (1) Dublin III. (1) egyéni vállalkozók adóterheinek csökkentése (1) Együtt 2014 (2) együtt 2014 (1) Együtt 2014 program (1) egy főre jutó GDP (1) eladósodás (1) ellátórendszerek reformja (4) Ellenségkép (1) ellenzéki bloggerek (1) ellenzéki együttműködés (1) Erdős Virág (1) Erste (1) EU támogatások (1) EU támogatások mérlege (1) Export (1) Exportáló vállalatok beruházásai (1) Felcsúti stadion (1) Felcsút Fc (1) felsőoktatás (2) Fidesz (1) fiskális szigor (1) fizetős egészségügy (1) fizetős felsőoktatás (3) Földtörvény (1) függetlenség (1) gazdasági ciklusok (1) GDP / Fő (1) gdp arányos államadósság (1) GDP növekedés (1) GDP összetevői (1) George Carlin (1) Gyurcsány (1) Gyurgyák János (1) HAHA (1) hallgatói hálózat (1) hazautalások külföldről (1) Hegymenet 2017 (1) Hegymenet Osiris (1) hiánycél (1) historikus államkötvényhozam (1) hitel (1) hitelpiac (1) Hoffmann Rózsa (2) HÖK (1) HÖOK (1) HVG (1) illiberális demokrácia (1) imf hitel (1) index.hu (3) Index.hu (5) járai (1) javaslatnélküliség (1) jegybank (1) jólétszivattyú (1) JozanParaszt (1) Józan Paraszt (1) kamatszint (1) kamatszivattyú (1) kamatteher (1) kampánygépezet (2) Kanadai kormány plakátjai (1) Kanadai romák (1) Kiszivárogtatott MSZP stratégia (2) kiszorítási hatás (1) kis állam (5) kivándorlás (1) kivonulás (1) kockázati tőke (1) költségvetés (1) konteó (1) Kormányzati beruházások (1) kötvényhozam (1) Kriza Ákos (1) külföldiek kezében lévő államadósság (1) Lakossági beruházások (1) Lakossági fogyasztás (1) lakossági hitelállomány (1) Lázár János (1) lejáratás (1) LMP (2) LMP kommunista (1) Maersk árbevétel (1) Magyarország 15 év múlva (1) magyar államkötvény hozam (1) magyar állampapír hozam (1) Magyar bérek versenyképessége (1) Magyar Hírlap (1) Magyar Nemzet Online (1) matolcsy (1) matolcsyzmus (1) Matolcsyzmus (1) Matolcsy fő bűne (1) Medgyessy (1) média tematizálás (1) Megújult MSZP (1) menekültügy (1) Miért buknak el a nemzetek? (1) migráció (1) migráció közel-kelet (1) MNB (1) MNB államkötvény (1) MNV Zrt. (1) MSZP és Bajnai (2) Na most akkor... (1) negatív kampány (1) negatív vitakultúra (1) nemzetközi hitel (1) nettó hiteltörlesztés (1) ne kiálts farkast (1) NGM (1) NOL (1) Nyitott társadalom (1) oktatási reform (2) Orbán (1) Orbán Felcsút (1) Orbán rezsim (1) örök ellenzékiség (1) összeesküvés (1) oszkó (1) pénzügyi jogok biztosa (1) plakátkampány Miskolcon (1) politikai szócsövek (1) Populizmus (1) portfolio.hu (3) portfolioblog (1) portfolioblogger (38) posztmodern (1) posztmodern filozófia (1) Prezi (1) prociklikus gazdaságpolitika (1) Puskás Akadémia (1) rasszizmus (1) reál GDP (1) reformer (1) régiós GDP (1) Richard Roderick (1) Robinson (1) roe (1) röghöz kötés (1) romák integrációja (1) roma stratégia (1) Róna Péter lemondólevele (1) Ron Werber (1) Schengen menekültek (1) Schiffer (1) social impact bond (1) Soros György (1) svájci offshore (1) szalámitaktika (1) szélsőbaloldal (1) szélsőjobboldal (1) személyi garanciák (1) szociális kötvény (1) Tandíj (2) tandíj (1) tandíjhitel (1) társadalmi felelősségvállalás (1) társadalmi kötvény (1) társadalmi probléma megoldásának finanszírozása (1) tisztakezű politikus (1) tömegképzés (2) Top 10 bank (1) tranzakciós adó (1) tranzakciós illeték (1) trükköző bankok (1) Túlzottdeficit eljárás (1) tusványos (1) újkommunisták (1) unortodox (1) Ustream (1) választási program nélkül (1) Vállalati beruházásoka (1) vállalati hitelezés (1) vállalati hitelezés regionális (1) vállalkozás (1) válságkormány (1) Várgesztes rönkök (1) vers (1) versenyképesség (1) veszteséges bankszektor (1) Why Nations Fail (2) Zimbardo (1)

Ha tetszett, lájkold!

Mottó

"A nemzet közös emlék a múltból, közös terv a jövőre" Ernest Renan

Írj nekünk e-mailt!

A kommentelési lehetőség mellett bátran írj nekünk e-mailt, ha bármilyen észrevételed, javaslatod van a blogunkkal kapcsolatban.

Ahová írhatsz: jozanparasztok@gmail.com

Köszönjük!

2013.03.04. 08:59 Szerző: Józsi bá'

Címkék: államadósság portfolioblogger Bajnai Matolcsy fő bűne reál GDP régiós GDP

Matolcsy fő bűne


A nagy cégek saját teljesítményüket mutatószám-rendszereken keresztül mérik. Mindig van egy csúcsmutató - ami átfogva az összes mutatót, legjobban leírja, hogy jó, vagy rossz irányba mennek a dolgok a vállalatnál. Ilyen mutató lehet például a profit, a részvényárfolyam növekedése, az értékesítési volumen emelkedése - ezekben testet öltenek a vállalat legfőbb céljai.

Nekem személy szerint tetszett a Gyurcsány egykori megközelítése abban a tekintetben, hogy egy ország irányítását egy cég irányításához hasonlította. Az államgépezet is csak egy szervezet, aminek specifikus, jól definiálható céljai vannak. Persze itt a célok társadalmi jellegűek, és bár ez egy nagy, de gyakorlatilag az egyetlen különbség a vállalatirányítás és az országirányítás mestersége között.

Szerencsére az állam céljainak teljesülését is jól definiált, mérhető, transzparens mutatószámok mérik. Ilyen cél például a reáljövedelmek növelése, az infláció alacsonyan tartása, a munkanélküliség csökkenése, vagy az elérhető állami szolgáltatások színvonalának javítása. A lista nagyon hosszú, és  mindegyikhez rendelhető egy a KSH és más hivatalok által folyamatosan nyomon követett mérce.

Csúcsmutató is van: a reál GDP növekedése. Nem véletlen, hogy ennyit beszélünk róla, ez az országok közötti relatív fejlődést méri, aminek "csupán" annyi az üzenete, hogy ha valaki nagyon sokáig alulteljesít máshoz képest (például Európa DK-Ázsiához képest), akkor az hosszabb távon el fog szegényedni. A GDP adat tehát nem önmagában fontos, hanem a világ tendenciáihoz illesztve. Ha a régiós versenytársainknál 5%-os a recesszió, és nálunk csak 2,5%, akkor relatív értelemben a visszafejlődés üteme kisebb, így adott esetben ez egy nagyon pozitív adat lehet.

A GDP adat, ha nem is mindent, de nagyon sok mindent elmond: "benne van" az infláció, a beruházások, a külkereskedelmi mérleg, a kormányzat és a lakosság kiadásai és megtakarításai, így közvetve mindenkit érint. Ez az a torta amiből élünk, amit évről évre a politikai és népakarattól függően változó módon szeletelünk fel. Vessünk egy pillantást a magyar GDP alakulására 2000 és 2011 között.

GDP44.jpg

  Én azt látom - de javítsatok ki ha tévedek - hogy a magyar hajó 2004-2005 között kezdett el látványosan lassulni a régiós versenytársakhoz képest. A szlovákok élharcosokká, mi vastagon sereghajtókká váltunk, mintegy megelőlegezve a válság lendületét. Azt is látom továbbá, hogy a válság mélypontját viszonylag jól átvészelte az ország, Bajnai válságkezelése megtette hatását, és az ország nagyjából felzárkózott a régiós átlaghoz.

De mi történt ez után? Matolcsy beletaposott a gázba unortodoxia terén, kár is sorolni a némileg erőszakos intézkedések sorát a bankadótól kezdve, a nyugdíjpénztárak államosításán át, a szektorális különadókig. Nézzük meg hogy állunk növekedés terén most, és mik az előrejelzések.

növekedés.jpg

Forrás: Index.hu

Én azt látom - és megint csak javítsatok ki, ha tévedek - hogy mióta a Bajnai-IMF féle drasztikus intézkedések nagyjából visszatereltek minket a régiós átlag környékére, Matolcsy ide vagy oda, gyakorlatilag lecövekeltünk a régió pangó-csapongó középmezőnyében, és az Eurostat prognózisai itt is maradunk még egy ideig.

Hogy ez pozitív, vagy negatív, az megítélés kérdése. Bizonyosan lehetne ettől sokkal jobb is. Na de gondoljunk bele, hogy a kormány időnként hétről hétre jelentett be olyan drasztikus megszorító intézkedéseket, amelyekkel tarthatóvá vált a hiánycél, és az államadósság is csökkenő pályára állhatott. Hol van ez a pénz? Biztosan nem a gazdaságban.

Mert alapvetően két út van: az egyik a lengyelek útja, akik az alacsony eladósodottság miatt megtehették azt, hogy fiskális stimulusokkal (értsd: gazdaságélénkítő kormányzati költekezés) egy relatíve magasabb növekedési pályán tudtak maradni. A másik út a magyar út, durva kiadáscsökkentéssel és még durvább adóemeléssel. Elvileg a kormány fiskális szigora miatt újra a leszakadók közé kellett volna, hogy keveredjünk, de legalábbis nem az átlag körül kéne ficeregnünk.

Akkor ez most csúfos kudarc, vagy inkább az átütő siker, a tündérmese hiánya?

Mert növekedés terén kapaszkodunk a régiós átlaghoz, megszorítás és költségvetési fegyelem terén viszont élen járunk. Az én olvasatomban ez ennyit jelent:

Matolcsy fő bűne nem a kudarc, hanem az átütő siker hiánya. És ő átütő sikert, a trendek megfordulását ígérte. Butaság volt.

És nyilván teljesíthetetlen is. Ezért én attól sem tartok igazán, hogy jegybankelnökként érdemi változások lesznek pusztán Matolcsy személye miatt, akár negatív, akár pozitív irányban. Biztos nagy lesz a médiafigyelem, biztos mindenki retteg majd , de azért a világ megy majd tovább. Az átütő siker pedig nem fog eljönni - ahogy a kataklizma sem. 

68 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://jozan-parasztok.blog.hu/api/trackback/id/tr665114879

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az Unortodox elszabadul 2013.03.04. 18:55:25

Bombasztikus filmelőzetes! Az első magyar közgazdaságtani akcióthriller. "Sok ötletet merítettem belőle" - Quentin Tarantino. A mozgóképet nagy méretben és hangerővel méltóztassék megtekinteni.            

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gazdelemző 2013.03.04. 14:54:07

A gazdaság stimulálására nekünk is lett volna lehetőségünk hiánynövekedés nélkül a manyup pénz segítségével vagy ha nagyon akarjuk akkor az IMF hitelből megmaradt pénzből.
Nem sikerült és mg az adósságunk is visszamászott.
Most 2013 március elején megint 80% a GDP arányos adósságunk(bár részben csökkenni fog) viszont a mutatóink romlottak.
Sajnos az írás nagyon igaz...

Husz_János_Puszita 2013.03.04. 18:12:35

A bevételnövelést látom, de a brutális kiadáscsökkentést nem. Az újraelosztás nőtt, miközben a gazdaság lefagyott. Javítsatok ki, ha tévedek.

kamerasmobil 2013.03.04. 18:43:54

Utolso elotti az megis hol kozepmezony?

czjanos 2013.03.04. 18:49:45

Ha egy kisgyermek a homokozóban rendre ledöntögeti a többi játékát, akkor az édes anyucikája a hibás, hogy nem teszi helyre. Vagyis, Matolcsy fő bűne az Orbán fő bűne inkább.

Makkasz 2013.03.04. 18:56:08

Azert a 2,7%-os GDP felcsokkenest szerintem nyugodtan atutonek nevezhetjuk, mint ahogy az 500 emigraltat es a magannyugdijvagyon olyan elszarasat, hogy kozben az adossag megnott.
Jelentos eredmeny az is, hogy beruhazasok nem erik el az amortizacio szintjet, es hogy a kormany buszke ra hogy hazai beruhazasok 97%-a EU penzbol valosult meg (lassuk be, ez egy igazan eletkepes, jovore nezve biztato modell).

Atuto ez, hidd el. A 298 Ft-os Ft arfolyamra pedig mondhatjuk: Kezdodik!

Makkasz 2013.03.04. 19:01:55

@Husz_János_Puszita:
Jol latod, bevetelnoveles, ami elvonas aranyanak novelesbol (honnet mashonnan mikor zuhan a GDP) jon, tehat az ujraelosztas merteke tovabb no.

De a koltsegeknek is szerencse valtoztatasok tortennek, mig az oktatasbol kivonnak penzt, addig peldaul atvallaljak eladosodott (rosszul gazdalkodo) onkoirmanyzatok adossagait, allami cegek vesztesegeit fedezik, rezsit csokkentenek, kozmunkaztatnak, stadionba beruhaznak (az majd hozza a penzt tonnaszam a kis hulye cociologusoknak ha felnonek, a foci nagy biznic).

Visszamentunk az idoben 25 evet.

Legnagyobb bune az inkompetencia, tehetsegtelenseg es feltetlen lojalitas a paprikajancsihoz.

Megneztem MSZP kapmpanyfilmjet. Jo szar lett. Uzenete, csak a fidesz felelos az orszag rombolasaert:))).

Abban kene versenyezniuk, melyik inkabb.

Makkasz 2013.03.04. 19:03:57

Posztolokam, az eves GDP novekedesek melle be kellett volna tenned eves GDP/fo grafikonokat, hogy jol lathato legyen mi tortenik. Ezek a kusza noivekedesi abrak a bazis kulonbozosege miatt, es a nagy lefedett idoszak miatt nagyjabol ertelmetlenek.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2013.03.04. 19:05:54

Hülye cikk. Se füle, se farka. Miért tesz ki ilyen szart az index?! 17 like nem az átütő siker hiánya, hanem totális kudarc egy indexketreces cikknél.

tarackos 2013.03.04. 19:08:16

"Nekem személy szerint tetszett a Gyurcsány egykori megközelítése abban a tekintetben, hogy egy ország irányítását egy cég irányításához hasonlította. Az államgépezet is csak egy szervezet, aminek specifikus, jól definiálható céljai vannak."

Mert biztos te is csak a felét olvastad el az anyagnak mint Feri!

Egy cégnek nem céljai hanem stratégiája van! A stratégia része a vizó (mi leszel húsz év múlva?), a küldetés (pl. Elvezetem a magyarokat Kánaánba)

A célok ennek a kettőnek vannak alárendelve technikai\operatív bontásban. Nem a cél a lényeg hanem a vizió és a küldetés mert azokból következik minden!

Na ezt nem értette Feri sem és nem érti a ballib a mai napig.

(Nem mintha Orbán értené, ő csak ráhibázott. De az egy másik téma, stratégia alkotás...)

ügyfélszolgálatos 2013.03.04. 19:30:52

Ja ja mindenki hülye, csak Matolcsy helikopter.

Dömen 2013.03.04. 19:31:34

@Makkasz: így van, nekem is ez tűnt fel... ez így kezelhetetlen, és emiatt csúsztatásnak tűnik az egész, nem hitelesnek...

Brix 2013.03.04. 19:32:57

Matolcsy mester nulladik munkanapján , közel 300 forint az euró, 244ft a CHF és 230 ft az USD. Úgy látszik nem volt elég fideszéknek a tavalyi brutális reálbér-csökkenés, most ugyanott folytatják ahol a múlt évben... Jön az import infláció és a munkabérek további elértéktelenedése

tede 2013.03.04. 19:51:32

A Gyurcsány idejében minden jobb volt. Az emberek százezerszámra vásárolták a szép új autókat és tízezerszámra a szép új lakásokat.

hot-spot (törölt) 2013.03.04. 20:13:38

-25 év.
Ott a pont!
Mind bérekben mind kínálatban visszafelé fejlődünk.
De egyszer minden trend megfordul.
Ez is.
Ha hazaküldik a külföldön dolgozók a csilliókat vagy hazajönnek a csilliókkal,esetleg ha az EU szétteríti az adósságot és egységesíti a minimálbért meg a nyugdíjakat meg a többit.

csak egy néző 2013.03.04. 20:35:38

Ez az ember(?), szinte minden cselekedetével (bankjegyeken mától az ő aláírása kell, hogy szerepeljen, minden dolgozó felvételét, kirugását is csak ő felügyelheti, alelnökök aláírási jogának megvonása ) azt bizonyítja, hogy bizony nem csak a fenekén vannak pöttyök, hanem az agyán is. És egy ilyen idiótára bizza a felcsuti az ország pénzügyeit.

huttinger 2013.03.04. 20:49:28

"""az egyik a lengyelek útja, akik az alacsony eladósodottság miatt megtehették azt, hogy fiskális stimulusokkal (értsd: gazdaságélénkítő kormányzati költekezés) egy relatíve magasabb növekedési pályán tudtak maradni.""""

Azt a kedves blogíró is tudja ugyebár, hogy miként is lett a lengyeleknek alacsony eladósodottságuk pl. hozzánk képest.

Balt 2013.03.04. 20:49:57

Az irigyelt lengyel növekedési adatokhoz tegyük hozzá rendre az államadóssági és hiányadatokat. Előbbiről itt egy görbe, mondjuk az látszik, hogy a növekmény nem olyan drasztikus, mint nálunk az előző kurzus idején...:
www.riskandforecast.com/useruploads/images/poland_risk_4.png

Makkasz 2013.03.04. 20:54:49

@Dömen: Jól látod. Mivel a posztoló nem hülye, Matolcsy és fidesz rombolás tudatos kendőzéséről van szó, a kritikus tábor részére "elismerve a hibákat". Az írás megrendelésre született.

JohnHenry 2013.03.04. 21:57:03

298 felett az euró, eszem-faxom megáll o_O

Rive 2013.03.04. 22:38:05

Matolcsy fő bűne nem az átütő siker hiánya, vagy a jelen fostos mocsár, amibe szép lassan egyre mélyebbre sűlyedünk.

Matolcsy fő bűne az, hogy ezen mocsár előállításához és a benne való dagonyázáshoz előre egy évtizedre beáldozott minden lehetséges kitörési pontot és több évtizedre kinyúlóan kib@szottk*vanagy terheket foglalt bele az ország jövőjébe.

komplikato 2013.03.04. 22:55:56

@gazdelemző: "Most 2013 március elején megint 80% a GDP arányos adósságunk ..."

Ja, 2680 milliárd önkormányzati adósság elcsiribálása után. Avagy hogyan kozmetikázzunk GDP-t és adósság állományt év végén.

GizGazGéza 2013.03.04. 23:37:01

@Rive: Nem tudom, hogy lett volna más lehetősége is az országnak (de ez már sajnos nem kérdés)... viszont veled egyet értek... olyan mértékig visszaesett a beruházás az országban, hogy gyakorlatilag nincs..... ahova pedig eddig jutottunk az szépen amortizálódik lefele. Ez az eredménye az ultraortodox gazdaságpolitikának. Pillanatnyilag ugyan tompítja a válság hatását az emberek (polgárok) mindennapjaiban (hiszen a multik fizetnek), de ez hosszútávon nagyon fog fájni..... Csak ezt kevesen értik... Ezért van csak 35 like és 25 kommentje ennek a bejegyzésnek.

2013.03.04. 23:40:56

@Makkasz: Nekem mindig eszembe jut ilyenkor a régi vicc, amikor a Szovjetunió büszkén verte a mellét, hogy nálunk a gdp 10%-ot növekedett, bezzeg az usa csak 1 %-ot!
Igen, te hülye, de honnan!

2013.03.04. 23:43:05

@komplikato:
Ugyan, rosszul látod, az a 80% csak azért ennyi, mert a gdp csökken. Egyébként a hiányt lefaragta Mató.

Bélabáttya (törölt) 2013.03.05. 00:14:13

Ezekhez a krikszkrakszokhoz nem értek. Azt viszont sajna tapasztalom, hogy kevesebb a jövedelmem, és magasabb a megélhetési költségem, mint tíz évvel ezelőtt volt.

Mercel 2013.03.05. 00:15:02

@tarackos:

Bocs most pártviszályba nem mennék bele, mindössze annyit szúrnék közbe, hogy amire orbán ráhibázott azt egy szóban össze lehet foglalni:populizmus.

Nem véletlenül voltak nagy haverok berlusconival - noha ezt ma már annyira nem reklámozzák itthon.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.03.05. 00:15:11

@Rive: "előre egy évtizedre beáldozott minden lehetséges kitörési pontot "

ez a lényeg. túl azon, hogy a 2/3 milyen lehetőségeket adott volna (pl önkormányzatok száma 3200-ról a tizedére, stb) ezek a srácok ellőtték az összes patront a jövőre nézve. és ennek nem csak az a következménye, hogy nem lesz érdemi növekedés, hanem az is, hogy még több és több ember hagyja el az országot. simán belevittek minket egy lefelé menő spirálba

balage_81 reloaded (törölt) 2013.03.05. 00:16:53

és régen mit össze szíjjártózták gyurcsányékat, hogy nincs növekedés, megszorítás van, nincsen stratégia, bezzegafidesz, mert az első kormányzása, meg lehet nézni, ott a példa. nyolc év és négy előtte, és ez mind nem volt elég arra, hogy felkészüljenek a feladatra

Mercel 2013.03.05. 00:20:10

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Pár éve volt a magyar autóeladásokban egy egzotikus márka (nem emlékszem melyik) amelyik 400%-al növelte az eladásait.
Ugyanis abban az évben valami 8 autót adtak el az előző év kettője helyett.

Így értetted?:D

"Frigyes"

Mercel 2013.03.05. 00:21:21

matolcsy nyilván nem egy tehetségtelen hülye.
De 3 éven keresztül gondosan építette ennek a látszatát.

"Frigyes"

Napkutya 2013.03.05. 00:37:14

Csak az egyszerűség okán:

Van egy család.

Vett hitelre hűtőt, (így olcsóbban, többet vásárol az akcióknál)vett hitelre olcsó kocsit, hogy munkába is tudjon járni, és az akciós bolthoz is eljusson, sőt, vett hitelre lakást, hogy legyen hová tenni a hűtőt, meg a kocsit.

:))

Kétségkívül nyakig kerültek a szarba, de legalább, átmenetileg ember módjára éltek.
(Szándékosan kezdtem alulról, hogy látsszon az ív)

Tény: Egy kurva fillérje nem maradt a famíliának, de munkával, fizetni tudta a törlesztést.

Akkor jött az okos nagybácsi, és eladatta velük a jegygyűrűt, a családi ezüstöt, a nagymama biztosítását, - és ebből vett egy MÁSIK hitelt-, ami ugyan kiváltotta az elsőt, de közben NEM csökkentette az eredeti hitelt, -csak eltolta a fizetési határidőt- és növelte a kamatok mértékét.

Hívjuk az egyszerűség kedvéért TURUL kötvénynek.

EZ a család, -lássuk be-, rohadtul ideges lesz, amikor a nagybácsiról kiderül, hogy mégsem a világ esze.

Miért?

Két év múlva, TÖBBET fizetnek, HOSSZABB ideig, és a végén MINDEN értékük ami maradt egyáltalában, nos, az kevesebbet ér, mint amennyiért megvették a másik hitelt..
Bár, volt néhány jó hónapjuk...

Az igazán gusztustalan, hogy ez idő alatt, INGYEN ette náluk a bablevest és a palacsintát az okos nagybácsi, és ezért ők HÁLÁSAK is voltak...

Makkasz 2013.03.05. 00:48:26

@35up: Ez már igen! Kristálytiszta hogy minden környékbelihez képest nő a lemaradásunk, Romániával együtt "fejlődünk", utóbbi két évben Szlovénia egy kicsivel kevésbé növekszik mint mi, igaz hogy folyamatosan 2*es GDP/főn. Bár Ausztriához képest arányainkban javultunk, a különbség tovább növekedett 1990 óta.

Ez mond valamit! Szép találat!

nyisziati 2013.03.05. 01:28:58

@tarackos: "Nem mintha Orbán értené, ő csak ráhibázott."
Ráhibázott? Mire? Ennél kapkodóbb, fejetlenebb törvénykezést még nem láttam, pedig ~25 éve figyelem a politikát. Orbán nemhogy 20 évre, de 20 napra se tervez. Még nincs 2 éves a 45 oldalas alkotmány, de már 15 oldallal megfejelik, plusz a módosítások... Nem beszélve a hatalmi ágak és poziciók egybefogásáról, a gátlástalan diktatúra-építésről.

Komolyan, még a Kádár-rezsimnek is átláthatóbb volt a politikája és a jövőképe, mint nekik.

nyisziati 2013.03.05. 01:31:40

@tede: azt ne felejtsd el, hogy a magánszemélyek devizában való eladósodását 2001-ben az első Orbán-kormány tette törvényileg lehetővé. Romániában pl. a mai napig nem vehet fel magánszemély devizahitelt.

nyisziati 2013.03.05. 01:37:31

@Bélabáttya: na ja. Tíz éve kerestem ~120 ezret, a rezsi volt kb. 35, a benzin literje úgy 240.
Most decemberben kaptam 91 ezret, a rezsi ~70, a benzin 420.

Igazi tündérmese - Matolcsy szerint.

kifordított nagyanyó 2013.03.05. 02:12:02

@nyisziati: Tehát most unortodox módon jobban élsz.

2013.03.05. 05:15:33

Gaz egy ember a Matolcsy. Miért nincs átütő gazdasági növekedés 3 év után? Csak azért mert minden országban recesszió van? Hát az nem ok.

Magyarázza meg miért stagnálunk! Eddig a balliberális kormányok tettek az emberekért meg az országért! Pénzügyi válság is csak egyszer volt. De akkor a Simornak szóltak telefonpon a munkatársai, hogy: Főnök, elnézést, hogy mecs közben ilyen dologgal zavarjuk, de válság van!
Holnap be kéne jönni dolgozni!

Az meg tudta oldani az ilyeneket!

nu pagagyí 2013.03.05. 06:20:40

Matolcsyéknak a válság a siker. Sikerült az egész országot kiszolgáltatottá tenni, így már célzottan tudnak kézből etetni. Aki jól viselkedik túlélhet.

Szindbad 2013.03.05. 06:25:34

A második grafikon mit ábrázol? Nem stimmelnek a számok rajta.

forgalomkorlatozas · http://forgalomkorlatozas.blog.hu/ 2013.03.05. 06:46:00

@komplikato: Az államadósság számításába eddig is beleszámított az önkormányzatok adóssága (vajh miért is vette fel a sok fideszes önkormányzat azt a k* sok hitelt az mszp kormáyzása idején?).

nincs1itt 2013.03.05. 06:53:50

Ó,azok a grafikonok. Szerintem baromi egyszerű, amikor a KSH szerint is, 4 millió szegénységben élő van, ami azt jelenti, hogy nem jut egy főre havi nettó 62000 forint, azaz kb 300 euró, viszont az árak azonosak/közel azonosak/ a németországiakkal, bizonyos cikk csoportok esetén meg is haladják, akkor a GDP grafikon semmi sem ér! Egész pontos mérőszám lehet, hogy 1 órai munkabérért, mennyi liter üzemanyag, hány kg kenyér vásárolható.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.03.05. 07:00:07

Az a fő bűne, hogy egy idióta. Orbáné meg, hogy hagyja garázdálkodni.
Amúgy a GDP nem sok mindent jelent. A GNP sokkal inkább jellemez egy országot.

Illetve, az ország vezetése olyan, mint egy cégé : ha egy céget úgy vezetne bárki, mint hős politikusaink az országot, akkor régen kirúgták volna. (Ez pártfüggetlen, az előzőek sem tettek semmi értelmeset, a mostaniak sem.)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.03.05. 07:01:31

@nu pagagyí: Na de már vége a válságnak! Szerintük.

Aztán tegnap este a Szíjjártó azt mondja a TV-nek, hogy a válság után hasznosak lesznek az orosz kapcsolatok...

...teljesen össze vagyok zavarodva :D Vagy csak neki nem zsóltak? :D

felcsutisuttyo 2013.03.05. 07:26:21

" Apu, kezdődik!...289 az Euró..
Összeomlik a Fidesz rendszer...."
Jól van kisfiam, még van pér napunk...csak ránk ne omoljon...Megyünk ebből a szar kormánnyal ( és akik annak nyalnak)..vezetet országból IGAZI NYUGODTT ORSZÁGBA. csomajolunk !!!!!!!

hot-spot (törölt) 2013.03.05. 07:37:01

@Lindalinda: Még nem stagnáltunk hanem még mindig zuhanunk.
Nem olvasol híreket?
Dunaferrtől több száz embert,Főtáv-tól most küldtek el 68 embert és még nyáron a többit,ELmű szintén,BKV szintén és még sorolhatnánk.
Tehát amíg ezt olvasod,hogy mindenhonnan tömegével küldik el az embereket,addig semmiképp nincs stagnálás,csak zuhanás van.
Továbbá ez mág egy dominóhatás,amiből nem lehet kikerülni sehogy.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2013.03.05. 07:49:20

Nagyon sok vállalkozó gondolkodik ma úgy, hogy nem fektet több pénzt a meglevő cégbe, nem forgat vissza csak minimális összeget. Amit lehet, kivesznek, a cég pedig alapjáraton jár.
Hogy lesz ebből növekedés? Sehogy... Majd a sok nyugdíjas eltartja egymást, főznek finom csirkefarhátat...

Balt 2013.03.05. 08:16:11

@Napkutya: Stimmel. Ez volt az IMF-hitel, ha jól értjük...

nincs1itt 2013.03.05. 08:16:13

@ColT: A fő bűne, hogy létezik. 1990-ben Antall már kivágta a kormányból, mert annyira hüje volt, igaz akkor is hazudott, mert azt mondta, hogy "lemondtam". Vicc ez az ürge...

déjá vu39 2013.03.05. 08:34:32

@tarackos: "Nekem személy szerint tetszett a Gyurcsány egykori megközelítése abban a tekintetben, hogy egy ország irányítását egy cég irányításához hasonlította. ....

Egy cégnek nem céljai hanem stratégiája van! A stratégia része a vizó (mi leszel húsz év múlva?), a küldetés (pl. Elvezetem a magyarokat Kánaánba)"

Lehet vitatkozni arról, hogy cél vagy stratégia - de az eredeti, általad kritizált hozzászólás a megfelelő irányítástechnikáról beszélt. Hiába jó a vízió (gyerünk Kánaánba..), ha a vezetés nem látja, hogy hogyan lehet odajutni.

déjá vu39 2013.03.05. 08:41:13

@nyisziati: "azt ne felejtsd el, hogy a magánszemélyek devizában való eladósodását 2001-ben az első Orbán-kormány tette törvényileg lehetővé. Romániában pl. a mai napig nem vehet fel magánszemély devizahitelt. "

Így van. És milyen kevesen emlékeznek rá.

Mindenki Simort meg Gyurcsánékat szidja ezért a devizahitelért, pedig az Orbán kormány alatt kezdődött, és Surányi meg Járay MNB elnöksége alatt is folytatódott. Amivel nem azt akarom mondani, hogy az MNB elnökök hibája, hanem azt, hogy mennyire álnok a propaganda, és mennyire feledékenyek "a zemberek"

2013.03.05. 08:42:09

@Balt: Igen. Amit kiváltottak olcsó és függetlenséget biztosító államkötvénnyel.

2013.03.05. 08:43:51

@Mercel: Pontosan. Viszonyszámokat összevetni csak nagyon körültekíntően lehet, mert tévedésbe visz.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.05. 08:50:27

mi az, hogy sikerek hiánya??
ott kell lennie, csak a siker láthatatlan...

baraka 2013.03.05. 08:55:48

@nyisziati: Romániában a hitelek 1,2% van lejben lekötve, a többi döntő többségben euróban. Ahogy a telefonszámla is euróban van megadva, a lakás és az autóára is euróban van megadva minden esetben, viszont napi árfolyamon átszámítva lejben fizetsz. Állásinterjúk során a fizetés összegével kapcsolatban euróban egyezkedsz. A befektetéseket is euróban mérik és számolják.

Matolcsy bácsiról annyit, hogy Freudnak és Jungnak jó sok munkája lenne vele, ha még élnének :)

Csetepaté márki 2013.03.05. 09:13:25

"Nekem személy szerint tetszett a Gyurcsány egykori megközelítése abban a tekintetben, hogy egy ország irányítását egy cég irányításához hasonlította."

Az szerintem inkäbb Koka volt, aki Mo-t egy ältala vezetett reszvenytärsasägkent fogta fel. De ilyesmit lehet (söt biztos), hogy Gyurcsäny is mondott, arc meg "szakertelem" az megvolt mindkettönek.
A teljesitmenyüket inkäbb most nem minösitem.

Fejesrob 2013.03.05. 09:41:07

Érdekes, Matolcsy havi 8 millájáért már semmiféle érdeklődést nem mutatnak sem az IMF, sem az EU pénzügyi szervezetei, sem a balliberális pártok.

A balliberális pártokat értem, ők nem függetlenek, na de a többi állítólag független, sőt Mo. érdekeit nézi.

Azért hihetetlen, hogy a balliberális pártok egy egész országot néznek hülyének, majd csodálkoznak, hogy még mindig népszerűtlenek.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.03.05. 10:59:36

Az a probléma a grafikon értelmezésével és az ország valamiféle középmezőnybe sorolásával, hogy nem veszed tekintetbe, kik vannak körülüttünk, illetve mögöttünk. Növekedésben kizárólag a cseheket meg a szlovéneket tudjuk beérni, illetve lehagyni, azaz két nálunk sokkal gazdagabb országot. A velünk egy szinten lévő, illetve nálunk csak valamivel gazdagabb, valamint a szegényebb országok mind egyértelműen jobban teljesítenek, mint mi. Tehát a leszakadásunk igenis ezerrel folytatódik.

nyisziati 2013.03.05. 11:45:19

@Fejesrob: ember, te miről beszélsz?! Simor 8 millája CSAK Orbánnak szúrt szemet, se a ballib pártok, se az EU nem szólt bele. ÉS MOST SEM TESZIK!

gazdelemző 2013.03.05. 11:45:41

@komplikato: most így hirtelen nem értem mire gondolsz.
A 80%-os adósságban benne van az állami és az önkormányzati is. Így végeredményben csak áttolták az egyik sorból a másikba...

komplikato 2013.03.05. 12:35:46

@gazdelemző: Meglehet, viszont akkor tényleg benne volt a csúnya eladósodásban az önkormányzati rész és az Isten nem mossa le róluk, hogy nem szándékosan csinálták ...

2013.03.07. 23:35:58

@Balt: Bocs, hogy ilyen sokára válaszolok. Dolgoztam.
Szóval. Amit belinkeltél, az egy nagy baromság. Teoretikus fejtegetés. Erre te is rájönnél, ha használnád az eszed.
Abból az alapfeltevésből indul ki a tanárúr, hogy az IMF hitel helyett jobb a forint alapú kötvénykibocsájtás.
Ha így lenne, miért nem azt a megoldást választotta mondjuk Matolcsy? Hisz az elmúlt 3 évben devizaalapú kibocsájtás több volt, mint forintalapú.
Megmondom: ha forint alapú államkötvényre volna elég vevő, akkor a gazdaság önmagát tudná finanszírozni.
Miért magasabb a forintkötvény kamata a devizakötvényéhez képest? Mert a forint árfolyamát is meg kell fizetni az államnak a befektetők felé- különben nem vásárol.

miért a bankközi alapkamatot veszi alapul a tanárúr? Mert nem logikus: az MNB által adott hitel kamata a bankközi alapkamat, míg az állampapír kamata a felvett hitel után fizetendő. Tehát épp a másik oldal.

Tehát a tanárúr csúsztat.
Ráadásul a 2008-as IMF hitel kamatát veti össze a 2013-as alapkamattal.
2008-ban 8,5 % volt a jegybanki alapkamat.

2013.03.08. 00:04:28

@Balt: www.mnb.hu/Jegybanki_alapkamat_alakulasa

Bocs, volt az 10% fölött is.
" A magyar állampapírokat legutóbb 4,5 - 5,5 százalék közötti kamattal jegyezték. Ez lényegesen jobb befektetés, mint például a német, amelynek kamata a nullához közelít. (Az IMF által kínált hitelért 2,25 százalék körüli kamatot számolnak fel.) Ezért sikeresek az aukciók és ezért tudja stabilan, de nagyon drágán, finanszírozni magát az állam. "www.mnb.hu/Root/Dokumentumtar/MNB/abrakeszlet/MNB_Abrakeszlet_20130226.pdf

Ha igazán érdekel, mélyedj el az ábrákban. Tuti információk, első kézből.
Látszanak a trendek.
süti beállítások módosítása