Címkék

"garbage in garbage out" (1) 10 millió koldus országa (1) 23 millió román (1) 85 000 forintos alapilletmény (1) Acemoglu (2) adócsökkentés (4) afrikai migráció (1) alapkamat (1) államadósság (5) állami vagyonkataszter (1) állami vagyonmérleg (1) állami vagyonnyilvántartás (1) Állítsuk meg Brüsszelt (1) anticiklus gazdaságpolitika (1) ATV (1) Bajnai (4) bajnai (2) Bajnai Gordon (1) Bajnai megváltó (1) Bajnai Mesterházy paktum (1) Bajnai technokrata (2) baloldali populizmus (1) bankkartell (1) bankok profitja (1) bankrendszer ROE (1) bankszövetség (1) belső finanszírozás (2) beruházások (1) Beruházások (1) Besencei teniszpálya (1) bevándorlás (1) Bevándorláspolitika EU (1) Bodrogkeresztúr kilátó (1) Bokros Lajos (1) börtönkísérlet (1) demagóg (1) devizahitelezés (1) diákhitel (1) Diákhitel 2 (1) Diákhitel Központ Zrt. (1) diákhitel törlesztése (1) divide et imperia (1) Dublin III. (1) egyéni vállalkozók adóterheinek csökkentése (1) Együtt 2014 (2) együtt 2014 (1) Együtt 2014 program (1) egy főre jutó GDP (1) eladósodás (1) ellátórendszerek reformja (4) Ellenségkép (1) ellenzéki bloggerek (1) ellenzéki együttműködés (1) Erdős Virág (1) Erste (1) EU támogatások (1) EU támogatások mérlege (1) Export (1) Exportáló vállalatok beruházásai (1) Felcsúti stadion (1) Felcsút Fc (1) felsőoktatás (2) Fidesz (1) fiskális szigor (1) fizetős egészségügy (1) fizetős felsőoktatás (3) Földtörvény (1) függetlenség (1) gazdasági ciklusok (1) GDP / Fő (1) gdp arányos államadósság (1) GDP növekedés (1) GDP összetevői (1) George Carlin (1) Gyurcsány (1) Gyurgyák János (1) HAHA (1) hallgatói hálózat (1) hazautalások külföldről (1) Hegymenet 2017 (1) Hegymenet Osiris (1) hiánycél (1) historikus államkötvényhozam (1) hitel (1) hitelpiac (1) Hoffmann Rózsa (2) HÖK (1) HÖOK (1) HVG (1) illiberális demokrácia (1) imf hitel (1) index.hu (3) Index.hu (5) járai (1) javaslatnélküliség (1) jegybank (1) jólétszivattyú (1) JozanParaszt (1) Józan Paraszt (1) kamatszint (1) kamatszivattyú (1) kamatteher (1) kampánygépezet (2) Kanadai kormány plakátjai (1) Kanadai romák (1) Kiszivárogtatott MSZP stratégia (2) kiszorítási hatás (1) kis állam (5) kivándorlás (1) kivonulás (1) kockázati tőke (1) költségvetés (1) konteó (1) Kormányzati beruházások (1) kötvényhozam (1) Kriza Ákos (1) külföldiek kezében lévő államadósság (1) Lakossági beruházások (1) Lakossági fogyasztás (1) lakossági hitelállomány (1) Lázár János (1) lejáratás (1) LMP (2) LMP kommunista (1) Maersk árbevétel (1) Magyarország 15 év múlva (1) magyar államkötvény hozam (1) magyar állampapír hozam (1) Magyar bérek versenyképessége (1) Magyar Hírlap (1) Magyar Nemzet Online (1) matolcsy (1) matolcsyzmus (1) Matolcsyzmus (1) Matolcsy fő bűne (1) Medgyessy (1) média tematizálás (1) Megújult MSZP (1) menekültügy (1) Miért buknak el a nemzetek? (1) migráció (1) migráció közel-kelet (1) MNB (1) MNB államkötvény (1) MNV Zrt. (1) MSZP és Bajnai (2) Na most akkor... (1) negatív kampány (1) negatív vitakultúra (1) nemzetközi hitel (1) nettó hiteltörlesztés (1) ne kiálts farkast (1) NGM (1) NOL (1) Nyitott társadalom (1) oktatási reform (2) Orbán (1) Orbán Felcsút (1) Orbán rezsim (1) örök ellenzékiség (1) összeesküvés (1) oszkó (1) pénzügyi jogok biztosa (1) plakátkampány Miskolcon (1) politikai szócsövek (1) Populizmus (1) portfolio.hu (3) portfolioblog (1) portfolioblogger (38) posztmodern (1) posztmodern filozófia (1) Prezi (1) prociklikus gazdaságpolitika (1) Puskás Akadémia (1) rasszizmus (1) reál GDP (1) reformer (1) régiós GDP (1) Richard Roderick (1) Robinson (1) roe (1) röghöz kötés (1) romák integrációja (1) roma stratégia (1) Róna Péter lemondólevele (1) Ron Werber (1) Schengen menekültek (1) Schiffer (1) social impact bond (1) Soros György (1) svájci offshore (1) szalámitaktika (1) szélsőbaloldal (1) szélsőjobboldal (1) személyi garanciák (1) szociális kötvény (1) Tandíj (2) tandíj (1) tandíjhitel (1) társadalmi felelősségvállalás (1) társadalmi kötvény (1) társadalmi probléma megoldásának finanszírozása (1) tisztakezű politikus (1) tömegképzés (2) Top 10 bank (1) tranzakciós adó (1) tranzakciós illeték (1) trükköző bankok (1) Túlzottdeficit eljárás (1) tusványos (1) újkommunisták (1) unortodox (1) Ustream (1) választási program nélkül (1) Vállalati beruházásoka (1) vállalati hitelezés (1) vállalati hitelezés regionális (1) vállalkozás (1) válságkormány (1) Várgesztes rönkök (1) vers (1) versenyképesség (1) veszteséges bankszektor (1) Why Nations Fail (2) Zimbardo (1)

Ha tetszett, lájkold!

Mottó

"A nemzet közös emlék a múltból, közös terv a jövőre" Ernest Renan

Írj nekünk e-mailt!

A kommentelési lehetőség mellett bátran írj nekünk e-mailt, ha bármilyen észrevételed, javaslatod van a blogunkkal kapcsolatban.

Ahová írhatsz: jozanparasztok@gmail.com

Köszönjük!

2012.12.14. 16:01 Szerző: Józsi bá'

Címkék: felsőoktatás oktatási reform diákhitel portfolioblogger Hoffmann Rózsa Tandíj fizetős felsőoktatás tömegképzés Diákhitel 2 tandíjhitel Diákhitel Központ Zrt. diákhitel törlesztése

Mekkora teher a 0 százalékos tandíjhitel?

 

Ugyan még nem került elfogadásra, valószínűleg a kormány következő lépése a diákhitel 2 kamatainak megszüntetése. Ezzel – szándékuk szerint – részlegesen kifoghatják a tandíj ellen érvelők vitorlájából a szelet.  A következőkben egy rövid számításban bemutatom, hogy a pénz időértékét (infláció, bérnövekedés), és egy pályakezdő átlagos karrierpályáját figyelembe véve milyen terheket jelent majd a fizetős felsőoktatás.

A feltételezések

Egy frissen felvett, önfinanszírozó hallgatót vettünk alapul, aki tandíját a Diákhitel 2 felvételével finanszírozza, megélhetéséhez ugyanakkor nem veszi fel a Diákhitel 1-et, ehelyett próbál jól tanulni, és ösztöndíjat kapni, valamint az egyetem mellett dolgozni. Emellett feltételeztük, hogy:

  • Osztott képzés keretében tanul, és úgy gondolja, a jobb elhelyezkedés reményében érdemes az alapképzés elvégzése után közvetlenül mesterképzésre pályázni. Utóbbi esetében szintén önfinanszírozó helyet kap.
  • A teljes képzési idő 11 félév (7 félév alapszak és 4 félév mesterszak), azaz nem csúszva végez.
  • A féléves tandíj egy átlagos érték (alapszakon ettől alacsonyabb, mesterszakon gyakran magasabb tandíj jellemző), melyet kétévente lépcsőzetesen emel az egyetem.
  • Az átlagos éves infláció az első két évben 5%, mely 4%-ra mérséklődik (ez egy pesszimista feltételezés a hitelfelvevő szempontjából, hiszen a magasabb infláció neki kedvezne)
  • A nettó pályakezdő bér jelenlegi értéke 160 000 Ft, mely a végzés évére 200 000 Ft-ra nő (az inflációval egyenlő éves bérnövekedéssel kalkulálva)
  • A karrierpálya minden 4. évben egy 40 000 Ft-os bérnövekedést tartalmaz (előléptetés) – ez egy piacképes szakon szerzett diploma esetében reális lehet.
  • Törlesztésre egyenletesen a nettó bér 10%-a megy el
  • A végzés éve után sincs kamat a Diákhitel 2-n


blog12.png

Az eredmények – 10 éves nyűg lehet a tandíjra felvett hitel

Mivel 0 százalékos kamattal vehető fel a Diákhitel 2, a felvett hitelösszeg az infláció (és bérnövekedés) következtében egyre kisebb terhet jelent majd. Látható, hogy a 11. félév végére a teljes tartozás 3.530.000 Ft, reálértéken (azaz az infláció levonásával) 3.140.061 Ft. A törlesztés alapja az előbbi összeg, melyet a munkába álláskor – ha  jövőre kezd az illető, akkor ez 2018-ban kezdődik – kell elkezdeni törleszteni.

blog1.png

Ekkor a nettó pályakezdő bér várhatóan 200.000 Ft körül alakul majd, mely az inflációval arányos bérnövekedés, és a 4 éves karrierlépcsők béremeléseinek felszámításával a 10. évre 382.294 Ft-ra nő meg. Ha a törlesztő ennek egyenletesen a 10%-át – azaz egy abszolút vállalható összeget – szán törlesztésre, a diákhitel a végzéstől számított 10. év végére kerül visszafizetésre.

Megterheli az állami büdzsét?

Nehéz megbecsülni, hogy hányan fogják felvenni a Diákhitel 2-t (eddig nem volt túl nagy érdeklődés iránta), azonban az tény, hogy még 0 százalékos kamat mellett is „megéri” az államnak a buli. A Diákhitel Központ Zrt. jelenleg sem államkötvényekből finanszírozza magát túlnyomórészt, hanem saját kötvénykibocsájtásból, illetve az EIB (Európai Beruházási Bank) forrásaiból. Persze a végső kezes mindig az állam marad!

Ugyanakkor az is látható, hogy a Diákhitel 2 esetében is fokozatosan elkezdődik majd egy törlesztési időszak. A behajtás az eddigiekben is elég sikeres volt, elsősorban amiatt, hogy a problémás követelések behajtása átkerült a NAV-hoz. Ugyan az állam elbukja majd azt az évi 6-8% piaci kamatot, ami a DH Központ Zrt. fenntartható finanszírozáshoz szükséges lenne, azonban valószínűleg így is jobban jár, hiszen eközben jelentős forrásokat von ki majd a felsőoktatásból (189 milliárd Ft-ról 123 milliárdra csökken a költségvetési sor), ami azonnali készpénz-forrást jelent majd.

Ez az 50 milliárd Forint a 2013-ban lejáró államkötvények IMF hitel nélküli refinanszírozásához nagyon kell, nem véletlenül fogadták el ilyen villámsebességgel a „reformot”.  

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jozan-parasztok.blog.hu/api/trackback/id/tr794965526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrs. white 2012.12.14. 19:20:40

Mindegy hogy 0 vagy 2 százalék. Az ingyenes oktatáshoz képest ez pl egy 4 millás tanulási költség végére éppen 4 milla plusz költséget jelent.
Az állam akkor jár jól az azonnali forráskivonással, ha azt valami jövedelmező "vállalkozásba" fektetné. Mivel nem lehet a pénzeket külön cimkézni tegyük fel, hogy ez a rész megy az infláció felett nyugdíjemelésre. Ebben a pillanatban már halálosan xar az üzlet. Induljunk ki ebből az opcióbol jelenlegi ismereteink alapján.
Az egyetlen járható út a tanulmányi eredmény alapján való fizetés, nem fizetés, ösztöndíj. Ez kellően motiváló tud lenni, a szegény de okos sem kallódik el, a gazdag hülye is el tudja végezni. Egyedül a szegény hülye bukik ki de azért nem kár mert se nem fizet se nem okos.

Józsi bá' · http://jozan-parasztok.blog.hu/ 2012.12.14. 19:48:07

Érdekes felvetés, és az utóbbi gondolatoddal egyet is értek, a tanulmányi eredmény alapú motiválásnál nem nagyon lehet hatékonyabb megoldás - ha feltételezzük hogy akkor jó a rendszer, ha relatíve sok okos embert képez.

A megjegyzésed első felével ugyanakkor nem értek egyet. Jelenleg a forráskivonással megtakarított összeg a magyar államháztartás nevű tákolmány fenntartására megy el.
2013-ban 3500 milliárd forint, azaz a magyar GDP kb 15%-ának megfelelő államadósság jár le. Ebből kb. 1000 milliárd IMF hitel, a maradék 2500 milliárd piaci adósság.

Ekkora volument még über happy piaci körülmények között sem könnyű refinanszírozni IMF nélkül, ilyen rossz gazdasági mutatókkal.

Annyi az sztori, hogy villantani kell valamit jövőre költségvetési szigor terén, hogy el lehessen adni a magyar államkötvényeket viszonylag alacsony (6-7%-os) kamatszinten. És sajnos az egyetemisták megfingatása politikailag kevésbé káros a FIDESZ-nek, mint a nyugdíjasoké.

okyo 2012.12.17. 21:30:04

Ideális esetben valóban vállalható az így létrejött adósság.
Azonban az előfeltevéseid meglehetősen optimisták. "megélhetéséhez ugyanakkor nem veszi fel a Diákhitel 1-et, ehelyett próbál jól tanulni, és ösztöndíjat kapni, valamint az egyetem mellett dolgozni."
Ugyanis ha példánkban szereplő hallgató történetesen vidéki, akkor kb lehetetlen úgy elvégeznie az egyetemet, hogy nem veszi fel a diákhitel 1-et. Az ösztöndíjak bizony elég szerények (ha jól tudom az első félévben 0 ft) az albérletek meg iszonyúan drágák. Ahhoz, hogy valaki egy jogi egyetemet igazán jó átlaggal végezzen el elég sokat kell tanulni, ami mellett nem lehet heti 1 napnál többet dolgozni, de vizsgaidőszakban még annyit se. A diákmunkák amúgy elég esetlegesek, és mindenképpen hátráltatnak a tanulásban. Szerintem lehetetlen az önfenntartás. Nagyjából kb havi 20 e forint szülői támogatásra szorul a feltételezett hallgatónk és ugye, ha van még egy egyetemista testvére akkor ez egy vidéki átlag jövedelmet kereső családnak nagyon nagy teher; és nagyon nagy kockázat.

Ami viszont még ennél is nagyobb baj, hogy semmivel nem kerültünk
közelebb a jó minőségű felsőoktatáshoz, csak bevezettünk egy újabb adót (a lakosság oldaláról nézve).
Az állam szemszögéből pedig a diákhitel központon keresztüli felvett hitellel történik az államadósság megújítása, ami valószínűleg drágább mint az IMF hitel lenne.

okyo 2012.12.17. 21:42:39

@mrs. white:
egyetértek, hogy a legjobb irány a " a tanulmányi eredmény alapján való fizetés, nem fizetés, ösztöndíj" rendszer lenne, valóban ez tenne a legjobbat a színvonalnak és legalább bizonyos szempontból igazságosnak mondható.
De, ennek bevezetése, szabályainak megalkotása elég nehéz feladat, ugyanis csak akkor van értelme, ha valóban igazságos teljesítmény mérésen alapul. Ez jelenleg a bölcsész szakokon nem adott. Pl.: egy-egy kredit értéke között hatalmas különbségek vannak attól függően, hogy mik az egyes oktatók elvárásai. Ha ezen múlik a költségtérítésem nem kérdés, hogy a "könnyű" vagy a "nehéz" tantárgyat választom.
süti beállítások módosítása